In Europa: Denemarken
Door de toenemende spanningen met Amerika, staat mijn column de komende tijd in het teken van Europa. Het is slim om je internationale ambities nu vooral op het eigen continent te richten.
Vandaag deel 4: Denemarken.
Met het afronden van de Benelux is het tijd voor die andere bekende landengroep: Scandinavië. Dat zijn Noorwegen, Zweden en – vandaag als eerste aan de beurt – Denemarken. Andere Noordse landen vallen hier officieel niet onder, ook al zouden ze dat graag willen. Daarover in een latere column meer.
Van Vikingen tot Hans Christian Andersen en Lego: Denemarken is al eeuwen aanwezig in ons leven. Voor Nederlandse ondernemers is het een goed land om internationaal te starten. Waar België soms niet als “echt buitenland” wordt gezien, is dat bij Denemarken duidelijk anders.
“Denen lijken op ons. Of wij op hen.”
Het leuke aan de Denen is dat ze cultureel sterk op de Nederlanders lijken. Of wij lijken op de Denen, dat kan ook. Zowel in de privé-sfeer als zakelijk, gaan we aardig gelijk aan elkaar op. Niet heel vreemd. We zijn twee kleine landen met een zeevarende geschiedenis, grenzend aan veel grotere mogendheden en we houden niet van poespas. En ook heel fijn: we spreken even goed Engels. Maar voordat je nu gelijk je koffer pakt en een kantoor in Kopenhagen opzet, is hier een lijstje met belangrijke verschillen in onze gelijkheid.
Risico’s nemen - Vergeleken met Duisters zijn wij de risiconemers, bij de Denen is het net andersom. Denen zijn niet vies van een beetje zakelijk avontuur, en om in het diepe te springen. Doorgaans een stuk eerder dan Nederlanders.
Nuchterheid - Denen hebben ook een afkeer van opschepperij. Wij zeggen “doe maar gewoon”, zij verwijzen naar de Wet van Jante (Janteloven), een soort morele gedragscode, bestaande uit 10 regels, die bescheidenheid benadrukt.
Directheid - Denen communiceren net als wij: direct en eerlijk. Overdrijf de toeters en bellen van je bedrijf niet, en laat je academische titels achterwege, dat maakt toch geen indruk. Benoem wat er goed is aan je product én waar je nog aan werkt. Zo wek je vertrouwen.
Humor - Het ijs zal relatief snel gebroken zijn met je nieuwe zakenpartner. En als je het aandurft, kun je zelfs proberen een grapje te maken. Denen houden wel van humor, ook zakelijk. Net als in Nederland staan ironie en zelfspot hoog in het vaandel. Maar blijf weg van politiek en de EU, dat ligt gevoelig.
Gezelligheid - Denken veel mensen dat het een typisch Nederlands woord is wat niet vertaald kan worden. Dan overtreffen de Denen je met hun wereldberoemde Hygge. Meer dan alleen geborgenheid en knus comfort, het is een levensstijl. Vooral in de grauwe wintermaanden.
Verder is het gewoon je normale zakelijke verstand gebruiken. Doorgaans vinden Denen de Nederlanders wel een lollig volk. Als ze in eigen land, of in Scandinavië, geen beter alternatief kunnen vinden, is de kans groot dat je er zakelijke succesvol kunt worden.
Held og lykke!
Lees meer columns uit deze reeks: