In Europa: Zweden


Door de toenemende spanningen met Amerika, staat mijn column de komende tijd in het teken van Europa. Het is slim om je internationale ambities nu vooral op het eigen continent te richten.
Vandaag deel 5: Zweden.


Wat zijn je eerste associaties als je aan Scandinavië denkt? Grote kans dat het voornamelijk Zweedse clichés zijn. Welvaart, egalitaire samenleving, koude en donkere winters, lange zwangerschapsverloven, grote naaldbossen en pretentieuze dramaseries. 
De meeste Nederlanders zien Zweden en Scandinavië als ongeveer hetzelfde. Voor de volledigheid: Scandinavië is het verbond tussen Denemarken, Zweden en Noorwegen. Als je Finland, IJsland en de rest erbij wilt halen, spreek je over de Noordse Landen. 

Hoewel er duidelijk een Scandinavische cultuur is die de landen bindt, zijn er wel degelijk grote verschillen tussen de volkeren onderling. Als de Denen op de Nederlanders lijken, lijken de Zweden op de Duitsers. Ze zijn efficiënt, productief en gaan liever weldoordacht van start dan dat ze avontuurlijk in het onbekende springen.

Consensus bereiken in de koffiepauze

Hoe kun jij als Nederlander het beste omgaan met het volk van IKEA, knäckebröd, Pippi Langkous, Skype, Volvo en Spotify? De twee belangrijkste zaken die je moet onthouden: Fika en Lagom.
Oftewel koffie en consensus. 

De Zweedse markt veroveren kost tijd. Je nieuwe Zweedse zakenpartner overtuig je niet, zoals de Denen, met de belofte van een spannend zakelijk avontuur. Nee, je zult met gedegen rapporten en onderbouwde kwalificaties op de proppen moeten komen. Deze documenten zullen dan uitvoerig bestudeerd en besproken worden. Hierbij moet je niet alleen je zakenpartner overtuigen, maar ook het hele team eromheen. Iedereen moet het ermee eens zijn. Consensus moet bereikt worden! Iedereen moet zich comfortabel voelen bij wat de toekomst gaat brengen. Het moet lagom zijn.

Dit doe je -uiteraard- het beste met een bak verse koffie en een mierzoet taartje erbij. Oftewel, de fika. De Zweden hebben de koffiepauze naar een hoger niveau getild. Men neemt het heel serieus. Het is een wezenlijk onderdeel van de werkdag. Hier begint namelijk de consensusvorming.

Voel je dus ook niet ongemakkelijk wanneer je nieuwe Zweedse klant opeens een lange stilte laat vallen tijdens een vergadering. Er wordt nagedacht. Dit is belangrijk. 

Een Zweedse kennis legde het ooit als volgt uit. 

Vraag een Amerikaans team om een brug te bouwen, en ze gaan op zoek naar de beste ingenieurs en aannemers. Ze bepalen van waar tot waar de brug moet komen. De ploeg wordt samengesteld en men gaat al bouwend aan de slag. Problemen die ze tegenkomen worden ad hoc opgelost.

Zweden nemen liever een jaar extra de tijd om plannen te maken. Er wordt uitgedokterd wat onderweg fout kan gaan, en de benodigde experts worden alvast bij het team gevoegd. Problemen die ze tegenkomen zijn dus al geanticipeerd en worden dan daadkrachtig opgelost. 

Beide teams zijn tegelijkertijd klaar met het bouwen van de brug. Maar elke Zweed zal je vertellen dat de Zweedse manier het beste is.

Lycka till i Sverige!


Lees meer columns:

Vorige
Vorige

In Europa: Noorwegen

Volgende
Volgende

In Europa: Denemarken